Spelenderwijs leren draagt niet alleen bij aan meer vakinhoudelijke kennis, maar ook aan meer leerplezier én meer zelfvertrouwen. Tijdens de schoolbegeleiding sessies wisselen we gerichte oefeningen daarom af met leerzame spelletjes.
Wanneer kinderen een hulpvraag rondom rekenen hebben dan is het kaartspel een absolute favoriet! Het is een kort spel, je traint verschillende vaardigheden en kan het zo moeilijk maken als je zelf wilt! In deze video kun je het spel bekijken.
Wat heb je nodig?
- Een volledig kaartspel (zonder jokers)
- Evt. een timer
Hoe werkt het spel?
Stap 1. Leg alle heren, boeren, vrouwen en azen op een stapel.
Stap 2. Verzin bij elke kaart een rekenregel die passend is bij het leerdoel:
- Werk je aan plus- en minsommen? Dan kan je ervoor kiezen om de vrouwen en azen voor plus sommen te gebruiken en heren en boeren voor minsommen.
- Werk je aan plus-, min,- en keersommen? Gebruik dan 1 v.d. 4 kaarten als open mogelijkheid. Het kind mag zelf kiezen welke rekenbewerking hij/zij wilt doen bij deze kaart.
- Werk je aan plus- min- keer- en deelsommen? Dan heeft elk figuur een eigen rekenregel.
Stap 3. Verdeel de overige 36 kaarten (2 t/m 10) over het aantal spelers. Met twee spelers krijgt elke speler dus 18 kaarten, bij drie spelers 12 kaarten.
Stap 4. Draai een van de rekenregel kaarten om. Welke rekenregel gaan we oefenen?
Stap 5. Leg allebei een kaart op van je eigen stapel en reken de som uit.
Wat train je met het kaartspel?
Met dit rekenspel werken we aan vijf dingen:
- We trainen het werkgeheugen door zelf regels te verzinnen én te onthouden.
- We oefenen de rekenvaardigheden plus en min t/m 20 (en evt. keer en deel t/m 100).
- We stimuleren de intrinsieke motivatie om te rekenen. Dit betekent dat kinderen vanuit zichzelf gemotiveerd zijn om met de rekenvaardigheden aan te slag te gaan.
- We vergroten het zelfvertrouwen door niet over alles bewust na te denken. Minder denken, meer doen. Daarmee geven we de monkey mind van kinderen geen kans om aan het woord te komen.
- We oefenen het gebruik van vingers als hulpmiddel bij plus en min.
Daar kan nog een zesde element aan worden toegevoegd: rekenen onder tijdsdruk. Wanneer het een doel is om een kind sneller te leren hoofdrekenen dan kan je het element van tijdsdruk toevoegen. Vraag het kind hoe lang hij/zij over de 18 sommen denkt te doen. Wees hierin als spelleider realistisch. Kinderen denken vaak minder tijd nodig te hebben dan ze in werkelijk zullen nodig hebben.Zet de timer, speel het spel en bekijk of de ingeschatte tijd realistisch was. Denk je dat een kind het sneller kan? Daag hem/haar dan uit om het 10 seconden sneller te doen.
Fun, fun, fun!
Het doel van het spel is om het leerplezier te verhogen en het zelfvertrouwen te vergroten. Wees je als spelleider dus bewust van je woordkeuze wanneer een kind een som verkeerd berekent. “Je zit dicht in de buurt van het juiste antwoord, het is alleen iets meer/minder!” klinkt anders dan “nee, dat klopt niet”. Complimenteer een kind vaak wanneer hij/zij een som goed berekend. Het kind zal ervaren dat het uitrekenen van de sommen steeds beter gaat, wat de groeimindset ook weer bevordert! Wil je meer weten over hoe je een kind op een positieve manier kan complimenteren? Lees deze blog dan eens.